Pretesting

Een nieuwe promotiecampagne lanceren? Om na te gaan hoe de te gebruiken communicatie-uitingen overkomen en of deze de juiste boodschap overbrengen op de (juiste) doelgroep, is het raadzaam een pretest uit te voeren. Bij pretesting wordt vaak gebruikgemaakt van kwalitatief onderzoek. Een beperkt aantal mensen beoordeelt de campagne op door de opdrachtgever gewenste onderdelen. Het is daarbij mogelijk toonmateriaal (zoals foto's, storyboards, lijsten met merken, prijzen of schaalwaarden) te gebruiken. De mogelijkheid bestaat ook de campagne te toetsen onder een grotere steekproef om cijfermatig inzicht te krijgen in de effectiviteit van de communicatie-uitingen.


Posttesting

Nadat communicatie-uitingen in de media zijn verschenen, kan door middel van posttesting worden gemeten of deze het gewenste effect hebben gehad. Om te achterhalen welk effect de uitingen hebben gehad, dient voorafgaand aan de plaatsing van de uitingen eerst een nulmeting plaats te vinden. Voor posttesting wordt vaak gebruikgemaakt van kwantitatief onderzoek.